Een bereikbaar Den Haag

Een bereikbaar Den Haag

Kom ik nog wel op tijd op m’n werk of op school? Dat is iets wat we ons regelmatig afvragen….want we moeten ’s ochtends allemaal de deur uit om te werken of naar school te gaan en in onze vrije tijd willen we sporten, van de natuur genieten, winkelen of een terrasje pakken. Om al deze plekken te bezoeken, verplaatsen we ons voortdurend. Hierbij willen we zo min mogelijk oponthoud, of we nu de auto, de fiets of het openbaar vervoer gebruiken. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich goed en met zo min mogelijk oponthoud kan blijven verplaatsen, ontkomen we er niet aan om grote investeringen in de bereikbaarheid (niet alleen in wegen e.d. maar ook in OV) te doen. En daarnaast maken we met z’n allen ook steeds meer gebruik van de fiets, de fiets heeft daarom ook meer ruimte nodig in Den Haag.

Hoe gaat de VVD ervoor zorgen dat u gewoon op tijd op uw werk gaat komen, nu en in de toekomst?

Beter OV:

  • Binnen de randstad moet je binnen een uur van deur tot deur kunnen zijn en binnen Den Haag moet je binnen een kwartier bij een OV-knooppunt zijn.
  • Er moet een lightrailverbinding komen van Rotterdam The Hague Airport, via o.a de Binckhorst naar de kust. Op drukke plekken in de stad, waaronder op Scheveningen moet dit een metro zijn.
  • Meer trams laat op de avond.
  • Meer P+R en P+B-mogelijkheden, zodat het ook echt aantrekkelijk wordt voor dagjesmensen om de auto aan de rand de stad te parkeren en met OV/fiets verder te gaan.
  • Een groot investeringsfonds voor het OV.

Betere doorstroming op de weg:

  • We willen de N44 op een aantal punten ondertunnelen.
  • Er moet een onderzoek komen naar de mogelijkheden om de centrumring te ondertunnelen.
  • Er moet meer gebruik worden gemaakt van smart-opties om de doorstroming te verbeteren, bijv. de TomTom-straatparkeerservice.
  • De communicatie bij wegwerkzaamheden moet beter.
  • De kruising Mauritskade /Parkweg ongelijkvloers maken
  • De Lozerlaan deels ondertunnelen
  • Meer ruimte voor de fiets: logische, veilige en en snelle doorgaande fietsroutes en voldoende fietsparkeerplekken in de Haagse binnenstad en in de wijken.

Wat heeft de VVD de afgelopen jaren gedaan om de bereikbaarheid van Den Haag
te verbeteren?

  • We hebben gezorgd voor slimme (groene) golven op de Houtwijklaan en de Van Alkemadelaan.
  • We hebben een verkeersplan Scheveningen gelanceerd: o.a. de rotonde Zeesluisweg en de kruising Duinstraat/Prins Willemstraat worden op basis van dit plan aangepakt.
  • Wethouder Boudewijn Revis is druk bezig met de aanleg van de Rotterdamsebaan.
  • We hebben gezorgd voor inprikkers Lozerlaan en Beatrixlaan
  • Daarnaast hebben we ook regelmatig aandacht gevraagd voor maatregelen voor betere doorstroming: communicatie rondom wegwerkzaamheden moet beter, TomTom-straatparkeerservice,
  • Voor het OV hebben we aandacht gevraagd voor een nachtnet vanuit de stad en beter ov richting Amsterdam, Brussel en Dusseldorf.
  • Ook hebben we het College gevraagd om haar uiterste best te doen om Den Haag mee te laten doen met de testen voor de de Hyperloop-Verbinding.

Foto: Den Haag Marketing