Onterecht als rekening voor fietsenstallingen wordt neergelegd bij MKB

, Den Haag

De fiets is bij uitstek het makkelijkste vervoermiddel in de grote stad. En met veel fietsers, heb je ook veel fietsparkeerplekken nodig. De VVD heeft de afgelopen jaren dan ook veel geïnvesteerd in openbare fietsenstallingen, buurtstallingen en biesieklettes. Maar het fietsen is zo populair, er is nog steeds een tekort aan stallingen. En in de toekomst zal dit tekort alleen maar groter worden. Dat er meer stallingen moeten komen, daar is iedereen het over eens. De vraag is alleen: wie betaalt deze stallingen?

De gemeente Den Haag heeft normen ontwikkeld voor de aanwezigheid van fietsparkeerplekken bij kantoren, bedrijven en voorzieningen. Afhankelijk van de lokatie van een nieuw te starten bedrijf of instelling en het geschatte aantal bezoekers dat wordt verwacht, moet dit bedrijf fietsparkeerplekken op het terrein maken. En lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat de indeling van de ruimte hiervoor ongeschikt is, dan moet de norm worden afgekocht. Voor een ondernemer die een nieuwe koffietentje wil beginnen in het centrum of in Scheveningen betekent dit wellicht dat zij vele duizenden euro’s moeten storten in een fietsparkeerfonds.

De Haagse VVD heeft tegen de nieuwe regeling gestemd. VVD raadslid Monique van der Bijl: “Natuurlijk vinden wij ook dat als je een nieuwe school bouwt, een bibliotheek, of een winkelcentrum, je ook voldoende fietsparkeerplekken moet maken. Maar met deze regeling is de kans groot dat juist het MKB, en zeker de Haagse Horeca de rekening moet betalen.” Vanwege de hoge normen, is de regeling op veel nieuwe restaurants en kroegen van toepassing. Deze geldt namelijk al voor panden vanaf 100m2. En ook eventuele opslagruimte, of woonruimte als je boven je zaak woont, wordt meegerekend. Ook is het voor hen bijna onmogelijk om aan de eisen voor parkeerplekken op eigen terrein te voldoen en lijkt afkopen de enige oplossing. De gemeente moet dan binnen 5 jaar op maximaal 500 meter afstand de parkeerplekken realiseren. Van der Bijl: “Daar ben je als ondernemer echt niet mee geholpen. Fietsers willen natuurlijk zo dicht mogelijk bij hun bestemming parkeren. Je mag dus als ondernemer wel de rekening betalen, maar de fietsparkeerplekken worden niet aangelegd op een lokatie waar jouw klanten van profiteren. Dit lijkt eerder op een verkapte belasting, dan dat dit een oplossing is voor het fietsparkeerprobleem. De gemeente wil meer fietsparkeerplekken: dan moeten wij dit ook zelf betalen en niet de rekening bij de ondernemer neerleggen!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *