Meer en beter overleg met omwonenden en ondernemers over betaald parkeren op Scheveningen

, Scheveningen

In het Statenkwartier. Geuzenkwartier en in Scheveningen-Haven is in sommige delen de parkeerdruk veel te hoog. Dit zorgt voor overlast en gevaarlijke situaties. Het invoeren van betaald parkeren zorgt er dan vaak voor dat mensen hun auto in parkeergarages of op park & ride plekken zetten of met het openbaar vervoer of de fiets komen.
Maar als er betaald parkeren wordt ingevoerd is draagvlak van de buurtbewoners en ondernemers voor de Haagse VVD van groot belang. 

Voor de wijken Statenkwartier, Geuzenkwartier en Scheveningen-Haven heeft de wethouder gekozen om betaald parkeren in te voeren, maar veel bewoners en ondernemers voelden zich overvallen door het besluit, hadden meer informatie nodig, en soms ook maatwerk. Het draagvlak was er nog niet. 

VVD-raadslid Monique van der Bijl: ‘Wanneer je als gemeente betaald parkeren invoert in een bepaald gebied, zorg er dan wel voor dat je eerst goed naar de omwonenden en de ondernemers in dat gebied geluisterd hebt. De rederijen rondom de Scheveningse Haven bijvoorbeeld hebben veel medewerkers die soms lange tijd op zee zijn en vervolgens midden in de nacht weer een keer aankomen op Scheveningen. Zij kunnen niet naar huis met de tram of de bus en zijn dus afhankelijk van hun auto. Hoe kunnen deze mensen hun werk goed blijven doen als zo’n bedrijf maar 1 parkeervergunning krijgt en zij de auto dus niet meer makkelijk in de omgeving van het bedrijf kunnen parkeren?’

De Haagse VVD heeft tijdens het debat over betaald parkeren op Scheveningen daarom een aantal moties ingediend die o.a. oproepen tot meer overleg met omwonenden en ondernemers. Bijvoorbeeld om te kijken naar maatwerk. Ook is er gevraagd om een tussentijdse evaluatie. 

En goed nieuws, want deze moties hebben er toegeleid dat er de komende periode nog eens extra overleg plaatsvindt met de omwonenden en de ondernemers, dat er samen met de ondernemers wordt gezocht naar oplossingen voor de door hen aangegeven problemen, dat men in het Havenkwartier pas vanaf 18.00 uur hoeft te betalen en dat er geen betaald parkeren komt op Landhoofd C! Eveneens op aandringen van de Haagse VVD gaat de wethouder, in overleg met de ondernemers aldaar, de speedhekken in de Eerste Haven afsluiten. In de tweede haven wordt de weg dichtbij de kade alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer, er komen daar dus geen openbare parkeerplekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *